AKTUALNOŚCI

2017-09-15

Prezenty z logo firmy dla klientów

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI
Możliwość rozliczenia w kosztach podatkowych wydatku poniesionego na zakup prezentów z logo firmy przekazywanych klientom zależy od tego, czy wydatek ten ma charakter reklamowy czy reprezentacyjny. Na potrzeby podatku dochodowego za reprezentację uważa się każde działanie skierowane do obecnych i przyszłych klientów mające na celu stworzenie oczekiwanego wizerunku podatnika, które w efekcie ułatwi zawarcie umowy lub stworzy korzystne warunki jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku. Nie ma tu znaczenia kwestia wystawności i okazałości. Z kolei reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach czy usługach, ale też promowanie marki firmy. Promowanie nazwy i marki firmy na rynku może odbywać się poprzez wręczanie obecnym i przyszłym klientom drobnych upominków zaopatrzonych w logo firmy (np. koszulek, długopisów, smyczy, kalendarzy). Takie działania mogą przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, a także zwiększenia sprzedaży oferowanych przez nią towarów bądź usług. Wydatki na drobne prezenty opatrzone w logo firmy mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jako wydatki reklamowe, nawet jeśli są wydawane określonej grupie odbiorców. Posługiwanie się takimi gadżetami wpływa na promocję firmy, a ta jest formą reklamy. Drobne prezenty opatrzone w logo firmy przekazywane wybranym kontrahentom podczas dwustronnych spotkań należy traktować jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich zakup stanowią koszty podatkowe.
Grupa Dziesięcina