AKTUALNOŚCI

2017-11-01

VAT przy sprzedaży zestawów promocyjnych

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI
Lokale gastronomiczne w celu uatrakcyjnienia sprzedawanych produktów stosują strategię marketingową polegającą na sprzedaży przekąsek w zestawach promocyjnych z napojami, w tym napojami alkoholowymi. Sprzedaż takich zestawów oferowana jest w jednej cenie. W praktyce jednak powstaje problem ustalenia podstawy opodatkowania takiego zestawu. Większość towarów czy usług sprzedawanych na terenie Polski opodatkowana jest 23% stawką VAT. Jednak sprzedaż niektórych towarów czy usług podlega opodatkowaniu stawkami preferencyjnymi. Pamiętać należy, że stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania. Ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług wskazano, że 8% VAT stosuje się do usługi związanej z wyżywieniem, z wyłączeniem sprzedaży:
  • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  • napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  • napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych,
  • innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych 23% VAT.
W przypadku sprzedaży towarów w zestawach podatnicy stosują do nich najczęściej ceny promocyjne. Ustalenie tej ceny polega np. na tym, że do przekąsek opodatkowanych 8% lub 5% VAT stosują cenę taką samą jak przy sprzedaży pojedynczej przekąski, zaś rabatem objęty jest tylko napój opodatkowany 23% VAT. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w praktyce występują przypadki sprzedawania towarów (w tym opodatkowanych różnymi stawkami VAT) w formie zestawów promocyjnych. Korzyść, jaką osiąga konsument, związana jest np. z zapłatą niższej ceny za dwa lub więcej towarów nabywanych łącznie w porównaniu do sytuacji, gdy towary te byłyby zakupione osobno. W przypadku tego rodzaju promocji podawana jest cena zestawu, jednocześnie na fakturze lub paragonie wskazywane są poszczególne towary wchodzące w jego skład, z przypisanymi im cenami. W sytuacji, gdy tego rodzaju promocjom nie towarzyszy manipulowanie podstawami opodatkowania poszczególnych towarów, takie działanie jest prawidłowe. Czyli można obniżyć cenę każdego towaru zestawu o tyle samo procent, natomiast działanie mające na celu obniżenie ceny tylko części zestawu – tej o wyższej stawce podatku VAT jest nieprawidłowe.
Grupa Dziesięcina