AKTUALNOŚCI
Zakaz reklamy aptek zgodny z Konstytucją
WRÓĆ DO AKTUALNOŚCIBiuro Analiz Sejmowych Sejmu RP, w stanowisku do Trybunału Konstytucyjnego, uznało, że art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, czyli zakaz reklamy aptek, jest zgodny z artykułami Konstytucji i nie narusza swobody działalności gospodarczej.
Zakaz reklamy aptek został wprowadzony ustawą refundacyjną, która weszła w życie w 2012 roku i znacznie rozszerzył dotychczasowy zakaz ujęty w prawie farmaceutycznym, w kierunku zakazu jakiejkolwiek reklamy aptek i ich działalności.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reklamy w art. 94 ust. 1 u.p.f, ale w art. 52 ust. 1 znajduje się pojęcie reklamy produktu leczniczego, przy czym w szczególności obejmuje ono reklamę kierowaną do publicznej wiadomości.
Zatem reklamą jest działalność jest działalność sprzedawcy polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do określonego zachowania się nabywcy, mająca na celu zwiększenie jej obrotów. W przypadku apteki będzie to zachęcanie poprzez różne metody i formy do korzystania z oferowanych przez nią usług w celu zwiększenia zysków.