AKTUALNOŚCI
E – Doręczenia dla przedsiębiorców – najważniejsze informacje
WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI- Wstęp
E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy będą mogli korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek posiadać adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. Skrzynka e-Doręczeń docelowo zastąpi również korespondencję poprzez ePUAP, a każdy adres do e-Doręczeń będzie wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
Warto pamiętać, że spółka cywilna nie może posiadać adresu do e-Doręczeń. Spółka cywilna to jedynie umowa łącząca wspólników - nie posiada odrębnej od samych wspólników podmiotowości prawnej. Adres do e-Doręczeń mogą zatem posiadać jedynie jej poszczególni wspólnicy.
- Kogo obowiązuje adres do e-Doręczeń i w jakich terminach?
Osoby wykonujące zawód zaufania publicznego:
Od 1 stycznia 2025 roku osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek komunikowania się przez skrzynkę do e-Doręczeń.
Dotyczy to:
- adwokata,
- radcy prawnego,
- doradcy podatkowego,
- doradcy restrukturyzacyjnego,
- rzecznika patentowego,
- notariusza.
Oznacza to obowiązek:
- posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE),
- doręczania pism na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają.
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG:
- przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024 roku muszą posiadać adres do e-Doręczeń od 1.10.2026 roku. Adres mogą uzyskać poprzez złożenie wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń lub składając wniosek o zmianę wpisu w CEIDG – ta druga opcja jest możliwa od 01.01.2025 roku.
- przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024 roku, którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30.06.2025 roku (od dnia 01.07.2025 roku do dnia 30.09.2026 roku) będą mieli obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu.
- przedsiębiorcy rejestrujący się po 01.01.2025 roku będą mieli obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń w momencie rejestracji działalności. Będzie się to odbywało wraz z wnioskiem o rejestracje działalności w CEIDG.
Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS:
- przedsiębiorcy zarejestrowani przed 01.01.2025 roku będą mieli obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń od 01.04.2025 roku. Jeżeli chcą posiadać go szybciej, mogą złożyć odpowiedni wniosek.
- przedsiębiorcy rejestrujący się po 01.01.2025 roku będą mieli obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń w momencie rejestracji działalności. Będzie się to odbywało wraz z wnioskiem o rejestrację działalności w KRS, czyli wniosek o wpis do KRS począwszy od tego dnia będzie zawierał w sobie także wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń.
Co z Zarządem?
Adres do e-Doręczeń wymagany będzie dla podmiotu wpisanego do KRS, a nie członków jego organów. Natomiast ustawa przewiduje obowiązek wyznaczenia administratora skrzynki do e-Doręczeń, którym może być członek zarządu/prokurent/pełnomocnik.
Zarządzanie skrzynką do e-Doręczeń polegać ma przede wszystkim na wysyłaniu i odbieraniu korespondencji oraz przydzielaniu osobom fizycznym uprawnień do dokonywania operacji na skrzynce. Przepisy nie precyzują w żaden sposób, jakie uprawnienia ma posiadać administrator skrzynki do e-Doręczeń oraz jaka ma być jego pozycja w strukturze podmiotu.
- Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń?
- będąc przedsiębiorcą:
- Należy złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń na stronie biznes.gov.pl pod linkiem https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709
- Urząd sprawdzi wniosek merytorycznie i formalnie i może wezwać do usunięcia braków formalnych w ciągu 7 dni
- Minister Cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń, o czym powiadomi drogą E-mailową
- Następnie należy aktywować skrzynkę i adres do e-Doręczeń
- Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych BAE.
Firmy zarejestrowane w CEIDG oraz w KRS korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy po aktywacji adresu.
Link do Konta Przedsiębiorcy https://biznes.gov.pl/pl - prawa strona Konto Przedsiębiorcy
- będąc osobą wykonującą zawód zaufania publicznego:
- Należy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-adres-do-e-doreczen-u-publicznego-dostawcy-uslugi-e-doreczen
- Kliknąć przycisk Złóż wniosek.
- Zalogować się do e-usługi (nie trzeba niczego instalować):
- profilem zaufanym
- e-dowodem,
- bankowością elektroniczną,
- aplikacją mobilną mObywatel,
- eID.
- Wypełnić wniosek i załączyć odpowiednie dokumenty.
- Sprawdzić wniosek i podpisać go elektronicznie.
Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie przesłane na adres E-mail podany we wniosku.
Aby aktywować skrzynkę do e-Doręczeń:
- Należy wejść na swoje konto na mObywatel.
- Następnie wejść w zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.
- Kliknąć Aktywuj skrzynkę.
- Podać adres E-mail, na który mają być wysyłane powiadomienia.
- Przed aktywacją zapoznać się z regulaminem i polityką prywatności.
- Kliknąć Aktywuj.
Informacja o aktywacji zostanie przesłana na wcześniej wskazany adres E-mail oraz na skrzynkę do e-Doręczeń.
WAŻNE: Nawet jeśli przepisy dają sporo czasu na założenie adresu do e-Doręczeń, należy złożyć wniosek odpowiednio wcześniej. Utworzenie adresu i skrzynki do e-Doręczeń może potrwać kilka dni.