AKTUALNOŚCI

2019-01-11

Najważniejsze zmiany, jakie czekają właścicieli aptek od 1 stycznia 2019 roku

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI

Wchodzi w życie e-recepta i apteki zobowiązane będą do jej realizacji.

Warunkiem podstawowym, jaki musi spełniać apteka lub punkt apteczny to podłączenie się do Systemu P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych), pobranie certyfikatów i zainstalowanie ich w systemach aptecznych, które muszą spełniać nowe wymagania i być przystosowane do nowych warunków realizacji recept.

Niestety na razie w przypadku braku dostępu do P1 (tzw. off-line) kupony informacyjne e-recepty nie będą zawierały kodu QR umożliwiającego realizację e-recepty w trybie awaryjnym.

W formie elektronicznej nie będą wystawiane:

  • recepty pro auctore i pro familiae (do 2025),
  • recepty transgraniczne,
  • recepty dla osoby o nieustalonej tożsamości,
  • recepty wystawiane przez lekarzy i pielęgniarki z UE czasowo wykonujący zawód na terenie RP oraz recepty na produkty sprowadzane w ramach importu docelowego (art. 95b p. 2 Pf).

Nadal w 2019 r. najczęściej używana będzie recepta papierowa (obowiązek wystawiania e-recepty wchodzi w życie 1 stycznia 2020 r.). W jej realizacji także nastąpią duże zmiany dotyczące taksacji związane z obowiązkiem generowania Dokumentu Realizacji Recepty. Z wyjątkiem recept weterynaryjnych, zapotrzebowań, recept transgranicznych i dla osób o nieustalonej tożsamości, zarówno dla recept papierowych jak i recept elektronicznych apteka musi wytworzyć elektroniczny dokument taksacji (DRR) i wysłać go niezwłocznie do SIM (P1).

Obowiązek wysyłania DRR dotyczy wszystkich recept zarówno refundowanych jak i pełnopłatnych oraz odpisów recept. Pociąga to za sobą obowiązek uzupełniania niezbędnych danych także na receptach pełnopłatnych – szczególnie dotyczy to numeru PESEL. Zgodnie z komunikatem MZ, w tej sprawie apteka może uzupełnić numer PESEL nawet w przypadku jego braku na recepcie. Pojawienie się DRR zmienia bardzo istotnie także proces kontroli recept.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie recept lekarskich wydruk taksacji jest wymagany tylko w przypadku braku dostępu do Systemu Informacji Medycznej – dotyczy to tylko sytuacji awaryjnych. Wydruk taksacji powinien zawierać wszystkie informacje znajdujące się na DRR przewidziane w rozporządzeniu w sprawie recept.

Należy zauważyć także, że w przeciwieństwie sposobu opisania zasad wystawiania i realizacji recept praktycznie w jednym rozporządzeniu w sprawie recept lekarskich, obecnie przepisy opisujące realizację recept i zapotrzebowań znajdują się obecnie w Ustawie Prawo Farmaceutyczne, w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept, znowelizowanego 11 września 2018 r. oraz w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 października 2018 r. w sprawie zapotrzebowań oraz wydawania z apteki produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych.

Przypominamy, że w związku z tym m.in.:

  • został ujednolicony sposób wystawiania recept i nie można już wystawiać recepty na środki antykoncepcyjne na 180 dni (tylko na 120 dni),
  • recepty w postaci papierowej wystawione po dniu wejścia w życie rozporządzenia (w sprawie recept) do dnia 31 grudnia 2018 r. mogą być realizowane na zasadach dotychczasowych, czyli kończy się okres przejściowy
  • od 1 stycznia 2019 r. DRR musi zawierać wszystkie dane wymienione w rozporządzeniu,
  • apteki muszą dostosować sposób prowadzenia ewidencji recept farmaceutycznych do wymogów określonych w rozporządzeniu w terminie do dnia 31 grudnia 2018 r.
Grupa Dziesięcina