AKTUALNOŚCI

2019-04-18

Poprawa nazwy kontrahenta na fakturze

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI

Wystawienie faktury VAT z błędnie wskazanym kontrahentem to sytuacja, z którą przyszło się zmierzyć nie jednemu przedsiębiorcy. Błędnie wystawione faktury są często odsyłane lub kontrahent oczekuje korekty.

Jak w takim przypadku przedsiębiorca powinien skorygować swoje rozliczenie?

Odpowiedzi na te pytania zależą od stanu faktycznego, ponieważ niewielkie różnice w zachowaniu kontrahentów mogą skutkować zupełnie różnymi sposobami korygowania popełnionych błędów.

Zgodnie z tym przepisami podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. W przypadku błędów w zakresie któregokolwiek elementu transakcji należy dokonać korekty treści faktury. Podatnik (sprzedawca) wystawia fakturę korygującą w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  • udzielono obniżki ceny w formie rabatu,
  • udzielono opustów i obniżek cen,
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
  • podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Powyższe regulacje wskazują, że faktura korygująca w szczególności będzie wystawiana gdy poprawy wymagają te elementy faktury, które wpływają na wysokość podatku VAT. Niezależnie od tego ustawodawca pozwala poprawić fakturą korygującą jakiekolwiek pozycje faktury.

Korekta winna polegać na poprawieniu jedynie strony transakcji, gdy:

  • podatnik pomyłkowo wystawia fakturę z błędnie wskazanym nabywcą,
  • wysyła fakturę do właściwego kontrahenta (nabywcy),
  • wykonuje świadczenie dla właściwego kontrahenta (nabywcy),

Korekta powinna polegać na skorygowaniu błędnie zaadresowanej faktury do zera, jeżeli na fakturze:

  • wskazano na fakturze błędnego nabywcę (inny podmiot niż rzeczywisty kontrahent),
  • wysłano fakturę do innego podmiotu niż rzeczywisty nabywca,
  • wykonano świadczenie dla właściwego kontrahenta (nabywcy),

Anulowanie faktury może znaleźć zastosowanie w przypadku mylnie wskazanej strony transakcji na fakturze. Muszą być jednak spełnione pewne warunki. Instytucja ta jest bowiem dopuszczalna w przypadku gdy:

  • faktura nie została wprowadzona przez podatnika do obrotu prawnego oraz
  • dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną (np. poprzez wskazanie błędnego nabywcy).

Niewprowadzenie faktury do obrotu prawnego może mieć miejsce gdy:

  • faktura nie została wysłana do kontrahenta lub
  • faktura została wysłana, ale nie została odebrana przez kontrahenta lub
  • faktura została wysłana i odebrana, a następnie została odesłana przez kontrahenta (w taki sposób, że podatnik posiada oba egzemplarze faktur a kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach).

Ponadto warunkiem koniecznym we wszystkich wskazanych przypadkach jest fakt, że nie doszło do zrealizowania transakcji (wyświadczenia usługi, dostawy towarów).

Kluczowym dla prawidłowego przeprowadzenia korekty będzie dokładna analiza stanu faktycznego i na tej podstawie dokonanie wyboru właściwego sposobu korekty.

Grupa Dziesięcina