AKTUALNOŚCI

2017-03-24

Reklama aptek – krótka podpowiedź

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI
Ponieważ wielu aptekarzy ma wątpliwości, co jest reklamą apteki, a co nie, Komisja Etyki i Deontologii Zawodowej wystosowała list do aptekarzy przedstawiający orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie. Czytamy w nim: Reklamą są wszelkie formy przekazu, w tym także takie, które nie zawierając w sobie elementów ocennych ani zachęcających do zakupu, mogą jednak zostać przyjęte przez ich odbiorców jako zachęta do kupna. Przy rozróżnieniu informacji od reklamy trzeba mieć na względzie, że podstawowym wyznacznikiem przekazu reklamowego jest nie tylko mniej lub bardziej wyraźna zachęta do kupna towaru, ale i faktyczne intencje podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiór przekazu przez podmioty, do których jest kierowany. Wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru - taki cel przyświeca nadawcy wypowiedzi i tak odbiera ją przeciętny odbiorca, do którego została skierowana. Wszelkie promocje, w tym cenowe, są reklamą towaru i firmy, która ich dokonuje. Stanowi reklamę zarówno leków, jak i sprzedającej je apteki, przedstawienie listy leków o obniżonej, promocyjnej cenie, wykazanej przez porównawcze zestawienie ceny niższej, stosowanej przez aptekę, obok ceny wyższej, określonej jako "cena typowa", "cena stara" lub w inny sposób sugerujący, iż apteka okresowo sprzedaje lek po obniżonej, promocyjnej cenie. (…) Orzecznictwo wskazuje, że reklamą działalności apteki może być każde działanie zmierzające do zwiększenia sprzedaży. Reklama może przy tym przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, billboardów, folderów, czy też gazetek". Za reklamę działalności apteki zostały uznane również czynności polegające na wręczaniu bonów rabatowych, umieszczenie obok nazwy apteki napisów "niskie ceny", "wysokie rabaty", udzielanie bonifikaty za zrealizowanie recepty, umieszczanie treści typu: „-25%”, "tylko w tygodniu zdrowia", "hit cenowy", "bestseller", "Ilość produktów w ofercie jest ograniczona."
Grupa Dziesięcina