AKTUALNOŚCI

2020-05-04

Tarcza finansowa

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI

Szanowni Państwo,

 

Zgodnie z informacjami przedstawionym przez Polski Fundusz Rozwoju ruszył nabór wniosków w programie Tarczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

 

Tarcza Finansowa przeznaczona jest dla:

                    a) mikroprzedsiębiorców („mikrofirm”) – tj. podmiotów zatrudniających od 1 do 9 pracowników, których roczny obrót nie przekracza kwoty 2 mln euro;

                    b) małych i średnich przedsiębiorców („małych i średnich firm”) – tj. podmiotów zatrudniających od 10 do 249 pracowników, których roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro;

                    c) dużych przedsiębiorców („dużych firm”) – tj. zatrudniających ponad 250 pracowników (dot. całkowitego zatrudnienia w grupie kapitałowej), a jego obrót przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa przekracza 43 mln euro w ujęciu skonsolidowanym.

 

 

Mikroprzedsiębiorstwa

 

                    Warunki przyznania pomocy

                    a. Odnotowanie spadku obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).

                    b. Nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne.

                    c. Beneficjent rzeczywisty korzystający ze wsparcia finansowego posiada rezydencję podatkową na terytorium RP i rozliczał podatki za ostatnie 2 lata obrotowe na terytorium RP.

                    d. Prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r.

                    e. Niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. Rozłożenie płatności na raty lub odroczenie płatności nie jest uznawane za zaległość.

 

Przeznaczenie środków na:

                    a. pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej (z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie/przejęcie w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy);

                    b. przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki;

                    c. zakaz przeznaczenia środków z subwencji na płatności dla właściciela oraz do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa.

                   

                   

 

 

                    Zwrot warunki oraz umorzenie subwencji:

                    a. W przypadku zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez mikrofirmę w trakcie 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji – w kwocie stanowiącej 100% wartości subwencji finansowej.

                    b. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez mikrofirmę przez okres 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji, subwencja finansowa podlega zwrotowi: − w kwocie stanowiącej 25% wartości subwencji bezwarunkowo; oraz

                    − w przypadku utrzymania średniej liczby pracowników w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych od dnia wypłaty subwencji w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. lub wobec analogicznego okresu roku poprzedniego na poziomie:

                    wyższym niż 100% – w wysokości dodatkowo 0% wartości subwencji;

                    od 50% do 100% – w wysokości dodatkowo od 0% do 50% subwencji, proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia.

                    c. Przedsiębiorca, który utrzymał co najmniej 100% poziomu zatrudnienia może zachować (brak obowiązku zwrotu) 75% całkowitej wartości subwencji. W przypadku spadku zatrudnienia o więcej niż 50% brak obowiązku zwrotu subwencji dotyczy 25% jej wartości. 

                    d. Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, począwszy od 13. miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej

 

Małe i średnie firmy

 

Warunki przyznania pomocy

a. Odnotowanie spadku obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).

b. Nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne.

c. Beneficjent rzeczywisty korzystający ze wsparcia finansowego posiada rezydencję podatkową na terytorium RP i rozliczał podatki za ostatnie 2 lata obrotowe na terytorium RP.

e. Niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. Rozłożenie płatności na raty lub odroczenie płatności nie jest uznawane za zaległość.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeznaczenie środków na:

                    a. pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej (z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie/przejęcie w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy);

                    b. przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki;

c. zakaz przeznaczenia środków z subwencji na płatności dla właściciela oraz do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa.

 

Sposób obliczania wartości subwencji:

                    a. Maksymalna kwota subwencji obliczana jest jako procent wartości przychodów ze sprzedaży za rok obrotowy 2019.

                    b. Wysokość uzależniana jest także zależnie od skali spadku obrotów wskutek COVID-19.

                    c. Wartości subwencji finansowej mogą przyjąć 4%, 6% lub 8% wartości przychodów przy odpowiednio ich spadku o minimum 25%, 50% i 75%.

 

Zwrot - warunki i umorzenie pomocy:

                    a. W przypadku zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji – w kwocie stanowiącej 100% wartości subwencji.

                    b. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę przez okres 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji: − w wysokości 25% wartości subwencji bezwarunkowo, oraz

                    − w wysokości dodatkowo do 25% wartości subwencji oraz maksymalnie do wysokości wykazanej przez Beneficjenta Programu skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży w okresie 12 miesięcy, licząc od pierwszego miesiąca, w którym przedsiębiorca odnotował stratę po 1 lutego 2020 r. lub od miesiąca w którym udzielona została subwencja, rozumianej w zależności od formy działalności jako:

                    dla przedsiębiorstw prowadzących pełną rachunkowość gotówkową strata na sprzedaży to odzwierciedlona w rachunku wyników strata na sprzedaży netto z wyłączeniem w szczególności kosztów amortyzacji, rezerw i odpisów lub wyniku z przeszacowania lub sprzedaży aktywów;

                    dla przedsiębiorstw rozliczających się na podstawie księgi przychodów i rozchodów w kwocie wykazanej straty;

                    dla przedsiębiorców rozliczających się na podstawie karty podatkowej lub na ryczałcie stratę na sprzedaży oblicza się jako skumulowany spadek przychodów, oraz

                    − w wysokości do 25% wartości subwencji w przypadku utrzymania średniej liczby pracowników (średnie zatrudnienie) w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych od dnia udzielenia subwencji w stosunku do stanu na 31 grudnia 2019 r. lub wobec analogicznego okresu roku poprzedniego na poziomie:

                    wyższym niż 100% – w wysokości dodatkowo 0% subwencji;

                    od 50% do 100% – w wysokości dodatkowo od 0% do 25% subwencji, proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia.

                    c. Przedsiębiorca, który utrzymał co najmniej 100% poziom zatrudnienia oraz wykazał stratę gotówkową na sprzedaży większą niż 25% wartości subwencji, może zachować 75% kwoty subwencji w formie bezzwrotnej.

                                         

Wnioski mikro, małych i średnich przedsiębiorców można składać poprzez bankowość elektroniczną.

Aktualna lista banków, które realizują projekt PFR zawarta jest w poniższym linku:

https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-mmsp.html

Zachęcamy więc do kontaktów z bankami wykazanymi na liście.

Grupa Dziesięcina Sp. z o.o.

Kozar Katarzyna

Grupa Dziesięcina