AKTUALNOŚCI

2017-03-25

Podatkowe skutki płatności gotówką

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI
Ile wynosi teraz limit płatności gotówkowych między przedsiębiorcami? Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej  weszła w życie 1 stycznia 2017 r. Zgodnie z przepisami w niej zawartymi, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 zł, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji. Pojęcie przedsiębiorcy nie ogranicza się przy tym wyłącznie do przedsiębiorców wykonujących działalność w Polsce. Ta nowelizacja wyłączyła możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej kwota płatności dotycząca transakcji została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego. W przypadku zaś kosztu zaliczonego uprzednio do kosztów uzyskania przychodów istnieje obowiązek dokonania zmniejszenia tych kosztów (albo zwiększenia przychodów) w powyższej części - w miesiącu dokonania płatności z pominięciem rachunku płatniczego. Każda płatność dotycząca transakcji, której wartość przekracza 15 tys. zł, musi być dokonana bezgotówkowo. Dokonanie płatności w całości lub w części z pominięciem takiego rachunku powoduje brak możliwości zaliczenia kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca tej transakcji została dokonana z pominięciem rachunku płatniczego. Transakcja to umowa handlowa na kupno lub sprzedaż towarów lub usług. Pod pojęciem „jednorazowa wartość transakcji” należy rozumieć ogólną wartość należności lub zobowiązań określoną w umowie zawartej między przedsiębiorcami. Wartość transakcji jest to więc wartość (cena) uzgodniona przez strony transakcji, jaką jedna strona jest zobowiązana zapłacić (czyli wartość brutto - z VAT). Obowiązek dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku bankowego dotyczy zatem też sytuacji, gdy strony umowy handlowej o wartości przekraczającej 15 000 zł dokonują w ramach tej umowy częściowych płatności, np. 9000 zł. Z kolei gdy umowa ramowa określa zasady współpracy, lecz nie wskazuje z góry zobowiązania – dla ustalenia jednorazowej wartości transakcji należy zliczyć płatności wynikające z kolejnych zleceń (zamówień), gdyż każde z nich realizowane jest na podstawie jednej umowy (jednej transakcji). W takiej sytuacji każda płatność, której wartość łącznie z poprzednimi płatnościami przekroczy kwotę limitu 15 000 zł, powinna być zrealizowana za pośrednictwem rachunku płatniczego. Wymóg dokonania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego jest spełniony też w przypadku dokonywania ich za pomocą instrumentów płatniczych związanych z rachunkami płatniczymi, takich jak m.in. karty płatnicze (kredytowe) czy poprzez systemy pośredniczące w płatnościach, takie jak PayPal, PayU itp.
Grupa Dziesięcina